Facebook som marknadsföringskanal

Facebook som marknadsföringskanal

Varför hänger jag på Facebook?

Igår kom den frågan igen som jag fått några gånger tidigare nämligen varför jag är så aktiv på facebook och på gränsen till att vara en facebook-nörd vad det nu än innebär. Jag satte mig ner och funderade lite på varför facebook är viktigt i mitt företagande. Detta är vad jag kom fram till:

1. Ökat mitt nätverk till mer än 70 000 på sidan om Personligt Ledarskap.
2. Genererat flera uppdrag utanför Sveriges gränser i Norge och Finland
3. Marknadsför mina egenarrangerade föreläsningar runt om i landet enbart genom facebook.
4. Mitt varumärke sprids även långt utanför den sfären som gillar min sida om personligt ledarskap.
5. Jag har fått massor av företagsbeställningar via Facebook under året.
6. Jag har fått ett antal nya klienter till min individuella utbildning i personligt ledarskap via facebook.
7. Facebook är en ypperlig källa att be om hjälp med olika saker t.ex. tips på bra föreläsningslokaler.
8. Jag har lärt känna massor av människor via facebook som jag träffat IRL när jag varit ute och föreläst.
9. Facebook är ett ypperligt media att blogga på eller dela min ordinarie blogg på.
10. Andra facebook användare hjälper mig att marknadsföra mina aktiviteter.

Sist men inte minst: Mer än 60 % av mina intäkter under 2013 genererades via facebook.

Det pratas mycket om att affärer kommer att göras mer och mer i framtiden på sociala medier. Jag har inte tid att vänta på framtiden så jag gör det redan nu och det kommer jag att fortsätta med. 

Jag har absolut inga tankar på att sluta på fb utan jag vill med detta inlägg lyfta fram affärsnyttan med att använda Facebook för andra i deras företagande.

Torkild Sköld

Personligt Ledarskap – Sveriges störta Facebooksida i ämnet. http://modo.ly/1g0r10y

 Bild2_edited-1
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail