När facebook algoritmen slog till med full kraft

När facebook algoritmen slog till med full kraft

Facebook har under ett par år varit en stor marknadsföringskanal för mig för att nå ut med mina budskap och mina öppna föreläsningar. Jag har haft enorm nytta av detta sociala media och jag har lagt ner väldigt mycket pengar i annonskostnader för att få fler som gillar min sida om personligt ledarskap och därmed kunna nå ut ännu längre med mina tjänster. Jag har när jag skriver detta 83 533 gillare på min sida personligt Ledarskap, vilket gör att jag är en av de största sidorna i Sverige som administreras av en föreläsare.

I början av sommaren märkte jag att fastän jag gjorde lika många inlägg som vanligt så sjönk antalet som såg dem, gillade dem, kommenterade dem och/eller delade dem. Min tanke vara att det var säkert en nedgång under sommaren för folk har annat för sig än att hänga på facebook. Jag var som sagt lika aktiv hela sommaren men nu i mitten av augusti när det vanligtvis brukar ta lite fart igen hände ingenting. Det var då jag kom underfund med vad det var. Facebook har en algoritm som styr vilka inlägg som skall synas eller ej och den hade nu drabbat mig med full kraft, vilket innebär att mina inlägg syns 80 % mindre nu än tidigare för de som gillar sidan.

För dig som inte vet vad en algoritm är kan läsa det här på denna länk. Själv förstår jag inte helt vad det är. http://sv.wikipedia.org/wiki/Algoritm

Affärsverksamhet

Jag har full förståelse för att facebook är ett företag som vill gå med vinst men när de gör så här mot mig som kund så känner jag mig lurad. För varför skall jag annonsera hos dem när sedan så få ser mina inlägg. Facebook vill nu istället att jag skall inte bara annonsera för att få fler gillade utan de vill även att jag skall marknadsföra inläggen för då låter de fler se dem. Problemet är bara att det blir lite moment 22 i det där. För när jag nu har annonserat för så mycket som jag har gjort så har jag inga större summor för att marknadsföra mina inlägg och då syns de inte. Detta leder i sin tur till att min försäljning minskar och då kan jag inte annonsera eller marknadsföra inlägg på facebook, vilket drabbar även dem. Det känns som om de skjuter sig själva i foten.

En annan intressant aspekt är att denna algoritm inte drabbar alla sidor på samma sätt. En del sidor drabbas inte alls men andra sidor drabbas stenhårt. Det finns ingen som jag ser det logik i hur algoritmen fungerar. Dessutom tycker jag att det är oetiskt av dem att inte vara tydliga med vad som gäller för annonsörer. Jag tror nämligen inte det finns många marknadsplatser som behandlar sina kunder med att inte låta deras marknadsföring ge resultat utan som i mitt fall hindra min affärsverksamhet.

Jag tror långt ifrån att jag är den enda som är drabbad och resonerar som jag, så på sikt tror jag att facebook själva kommer att förlora på detta. De vill ju gärna ha med företag på facebook men då måste de även verka för att det går att verka affärsmässigt utifrån företagens synsätt och inte bara utifrån deras spelregler för att de skall vinstmaximera och stiga på börsen.

Lyfta blicken mot nya lösningar

För min del gäller det nu att inte låta mig nedslås av detta utan hitta nya vägar. Av någon anledning så styr inte algoritmen grupper utan endast sidor. Därför har jag nu startat en grupp som heter Personligt ledarskap med Torkild Sköld. Den hittar du här https://www.facebook.com/groups/Torkild/ och jag hoppas att du vill gå in och vara med där.

Jag skriver inte detta för att gnälla av mig utan för att lyfta det så att om fler blir drabbade så vet de varför. Det är inte lönt att skriva till facebook för de skriver att de läser alla meddelande men de svarar inte på enskilda meddelande.

Nu är det dags för mig att kavla upp ärmarna och ta nya tag och det gör jag mer än gärna. Det finns alltid lösningar på allt och nu skall jag ut och hitta dem.

Torkild Sköld

 

Presentation2 (1)

 

 

 

 

 

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail