Att gå ur känslan och få distans till sig själv.

Att gå ur känslan och få distans till sig själv.

Har du någon gång sagt till dig själv att det här behöver jag lite distans till eller när du har sett något problem så har du tagit ett steg tillbaka för att se det på håll? Det är så vi människor ibland reagerar medvetet eller omedvetet när vi ställs inför något som stör oss. Jag vet inte hur många gånger jag har gjort något fel i trafiken som irriterat någon medtrafikant, där jag valt att titta bort för att slippa möta deras blick och därmed gå in i känslan.

as1200

Jag har hört om ett tillfälle när vår stora golfstjärna Annika Sörenstam skulle spela en match i Florida. Annika brukade aldrig bli nervös men av någon anledning så blev hon det denna gången. Det var då hennes coach Pia Nilsson som för övrigt är från Ystad precis som jag, tog Annika vid sidan av banan och satte sig bredvid henne. Pia säger till Annika att det inte går men om det hade gått och att de hade suttit uppe i en hög mast vid golfbanan och tittat ner på banan och sett Annika spela där och att hon spelar riktigt bra, hur känns det med nervositeten då?

Konstigt sa Annika men när jag ser mig själv så här på håll så känns det lite bättre. Pia säger då att de skall trots att det inte går låtsas att de sitter uppe på ett moln och tittar ner istället för i masten. Annika säger då att det här är ju riktigt konstigt nu är jag bara lite nervös när jag ser mig själv spela där nere fortfarande riktigt bra golf.

Pia fortsätter med att säga att det är absolut omöjligt just nu men om det hade varit möjligt så sitter vi på månen och tittar ner på jorden. Så Annika gick in i ett tillstånd som om hon vore på månen och långt där borta kunde hon se Nord-Amerika och hon kunde skymta delstaten Florida. Med sin fantasi så såg hon golfbanan i Florida och hon föreställde sig att hon såg sig själv gå där nere och spela sin golfmatch och det gick hur bra som helst. Hur känns det nu frågade Pia. Då vänder sig Annika till Pia med ett stort leende och säger: Men lite nervöst är det väl i alla fall.

Det som hade skett var att Annika med hjälp av sin coach hade distanserat sig från problemet till den nivå så att hon gick helt ur känslan och fick ett nytt perspektiv. Med den nya goa känslan gick Annika sen in och spelade en fantastisk match och hon sa efteråt att hon aldrig var nervös under tävlingen.

Denna metod har jag coachat mig själv med många gånger och hade folk vetat hur ofta jag låtsats att jag suttit på månen kan man undra vad de hade trott om mig. Jag har gjort det inför föreläsningar, kundmöten, hålla tal, redovisa projekt och andra områden där jag känt störningar som t.ex oro, nervositet.

Så grundprincipen är att gå ur känslan för att få ett nytt perspektiv och tillstånd för att sedan gå in i känslan med det nya tillståndet och känna skillnaden. Ibland får man göra det ett par gånger för att det skall bli riktigt bra. Men att det är riktigt bra vet jag för jag har gjort det massor av gånger på mina klienter men framförallt på mig själv, för om det inte hade fungerat på mig själv hade jag inte gjort det på någon annan.

Torkild Sköld

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail